80 gram kostfibre dagligt?

Så mange kostfibre indtager man typisk i områder som Amazonas og Tanzania. Anbefalingerne på 25-35 gram pr dag i EU er en del mere overkommelige.

Læs hele artiklen

Kostfibre kan forebygge muskel-tab og reducere metaboliske forstyrrelser

Nyt studie på tværs af landgrænser viser en sammenhæng mellem indtaget af kost fibre og reduceret knogle-muskeltab. I april 2020 publicerede man den læring som var fundet i forbindelse med en række test der var udført på 981 personer og deres indtag af kostfibre. Spændende læsning for dig som ønsker en aktiv formåen hele livet.
Læs hele artiklen

Kostfibre, en kategori i eksplosiv vækst

GODT NYT

I henhold til den seneste rapport fra IMARC Group med titlen "Kostfibremarked : Globale industritendenser, andel, størrelse, vækst, mulighed og prognose 2020-2025 " oplever det globale kostfibremarked stabil vækst.

Vi kan i de kommende år forvente en eksplosiv stigning på hele 12%. Den grønne bølge med vegetarer og veganere har ramt bredt i befolkningen. Samt en generel forståelse af den helbredsmæssige vigtighed af kostfibre har plantet sig endegyldigt i befolkningen over hele verden. Vi glæder os over tendensen og arbejder videre :o)

Læs hele artiklen

Vægttab handler sandsynligvis om mere end at tælle kalorier

Institut for Idræt og Ernæring analyser af sammenhængen mellem bakteriesammensætning og vægttab.

I et 6-ugers interventionsstudie blev 70 raske, overvægtige voksne fordelt tilfældigt til enten at spise en fiberrig kost med masser af fuldkorn eller en kost med en større andel af raffineret hvede og derved færre fibre.

Resultatet giver håb for dem som kæmper med vægttab uden held.

Læs hele artiklen

Ny forskning fastslår, at frugt, grøntsager, nødder og fisk i kosten reducerer risikoen for depression

Data fra de nationale sundheds- og ernæringsundersøgelse fra 2007 til 2014 er blevet analyseret og brugt i denne tværsnitsundersøgelse.

I alt er data blevet analyseret fra 16807 voksne i alderen 20 år eller ældre på tværs af Europa. Resultaterne antydede, at indtagelsen af korn- og vegetabilske fibre (men ikke frugtfibre), var forbundet med en nedsat risiko for hypertension/ depression hos voksne.

Læs hele artiklen

Kostfibre i frugt og grønt skal bekæmpe luftvejssygdomme

Det menneskelige tarmmiljø (mikrobiome) er den største samling af bakterier i kroppen, der består af 500-1000 forskellige bakterier med mere end 8 millioner gener, der kan påvirke immunsystemet.

Tarmens mikrobiota kan påvirke immunrespons på fjerne steder, såsom lungerne.

En diæt med højt fiberindhold øgede niveauet af colonic Bacteroidetes og Actinobacteria-arter og et fald af Firmicutes og Proteobacteria, hvilket var forbundet med øgede SCFA-serumniveauer og undertrykkelse af allergisk og astmatisk reaktion

Læs hele artiklen